Babylon A.D.
Mathieu Kassovitz hallitsee toimintajännäriensä pilaamisen hilseestä ammennetuilla lopetuksilla. Purppuravirtojen deus ex machina -päätös vetäisi kunnon smäidät juonesta kiinnostuneen katsojan naamalle, eikä Babylon A.D.:ssä jäädä pekkaa pahemmaksi. Leffan viimeinen vartti on niin kamalaa kuraa, että sen takia koko elokuvaa on mahdoton ottaa vakavissaan. Tosissaan ottaminen on muutenkin vähän niin ja näin, sillä tämän tason über-machoilua ei kukaan muu enää kehtaisi tehdä tuikitotisella naamalla - silleen hiki pinnassa isoa torttua vääntäen.
Eletään aikaa parikymmentä vuotta tästä tulevaan. Jenkkien terrorismin vastainen sota ja Venäjän rajakahakat eivät ole rauhoittaneet maailmaa, päinvastoin. Meistä kaakkoon ja etelään pommit räjähtelevät, aseet pärähtelevät ja puolisotilaalliset rikollisjengit pitävät valtaa. Vin Dieselin esittämä Toorop on luunkovista palkkasotureista se kaikkein teräksisin. Vittuilet miehelle kerrankin, niin se on luoti päässä, vaikka ympärillä olisi joukko-osaston verran raskaasti aseistettuja kavereitasi.
Kovasta ulkokuoresta huolimatta Tooropilla on lämmin sydän ja kova kaipuu pois kaiken tappamisen keskeltä. Tähän tarjoutuukin oiva tilaisuus, kun venäläisgangsteri Gorsky (Gérard Depardieu) palkkaa lihaskimpun salakuljettamaan Aurora-tytön (Mélanie Thierry) Amerikkaan. Kaikki ei kuitenkaan ole toimeksiannossa kohdallaan...
Toorop noutaa ylimaallista viattomuutta hehkuvan Auroran syrjäisestä luostarista ja saa riesakseen myös tätä hoivaavan kungfu-nunnan (Michelle Yeoh). Alkaa matka halki hajalle pommitettujen seutujen, joissa ihmishenki on halpaa, jäniksenliha kallista ja sirkushuvit verisiä. Fyysisesti ja henkisesti ankaran reissun aikana Aurorasta alkaa paljastua puolia, jotka eivät ole järjellä selitettävissä.
Elokuva onnistuu kuvaamaan yllättävänkin realistisesti kaaokseen vajonneen Itä-Euroopan elinolosuhteiden ankeutta ja pakolaisten kovaa kohtaloa - silloin kun ei sorru Mad Max Beyond Thunderdome -tyylisiin ylilyönteihin. Lähitulevaisuuden teknologinen kehitys on sekin uskottavaa. Kassovitz lataa valkokankaalle myös useita räjähtäviä toimintakohtauksia, joiden toteutusta seuraa ilokseen. Rokkaa kuin apina tikussa!
Tarinallisesti leffan jännite pysyy yllä pitkään, kunhan pöhlöstä alusta vain on selvitty. Paha vain, että lopussa kaikki vedetään ihan lekkeriksi.
Näyttelijät suoriutuvat rooleistaan pääosin mainiosti. Ei ole heidän vikansa, että hahmot on kirjoitettu naurettavan vakavasti otetuiksi kliseiksi.
Mainittakoon vielä, että elokuva pohjautuu löyhästi ranskalaiskirjailija Maurice G. Dantecin tieteisromaaniin Babylon Babies. Dantec tunnetaan myös muusikkona, joka on tehnyt Heldon-bändissä yhteistyötä mm. Norman Spinradin kanssa.
Toni Jerrman - 2 tähteä
ELOKUVA-ARVOSTELUT JATKUVAT TÄHTIVAELTAJA 3/08:ssa. Mukana mm. The Dark Knight, Nausicaä of the Valley of the Wind, Hellboy II: The Golden Army, Star Wars: The Clone Wars, Wanted, Hancock, Wall-E, Meet Dave, The X-Files: I Want to Believe, Journey to the Center of the Earth 3D, All the Boys Love Mandy Lane, The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor ja The Forbidden Kingdom.