Nykyinen kustannusmaailma on jo joltisenkin aikaa tarjonnut lukijoille lähinnä jännetuppitulehduksia sekä muita tuki- ja liikuntaelinten sairauksia. Parissa vuosikymmenessä kirjojen keskimääräinen kokoluokka on nostettu solakoista, ranteille sopivista teoksista massiivisiin, hyvinkin tuhatta sivua hipoviin järkäleisiin, joiden lukemiseen tarvitaan säännöllisiä vierailuja punttisalilla.
Suurten kustantamoiden keskittyessä ortopediseen yhteistyöhön sairaanhoitoalan kanssa, ovat pienkustantamot löytäneet soveliaan markkinaraon kohtuukokoisista kirjoista. Yksi mielenkiintoisimmista spekulatiivisen fiktion alalla työskentelevistä kustantamoista on brittiläinen PS Publishing.
Joku ilmeisen viisas henkilö on aikoinaan todennut, että science fictionin oikea julkaisumuoto on novelli. Sallikaa minun olla eri mieltä. Minusta spekulatiivisen fiktion paras ilmenemismuoto on pienoisromaani. Ja juuri tällä saralla PS Publishing on kunnostautunut.
Vuosituhannen vaihteessa perustettu yhtiö on keskittynyt julkaisuissaan sekä pienoisromaaneihin että novellikokoelmiin. Kustantamon merkittävyydestä kertoo paljon se, että toimintansa aloitettuaan PS Publishing on yhtä kertaa lukuun ottamatta voittanut British Science Fiction Associationin jakaman BSFA-palkinnon vuoden parhaana pienkustantajana. Putki päättyi vasta vuonna 2009, jolloin firma ryhtyi palkinnon pääsponsoriksi ja luopui samalla tietenkin itse kilpailuun osallistumisesta.
Vuosien mittaan PS Publishing on julkaissut esimerkiksi sellaisia merkkiteoksia kuin China Miévillen The Tain, Paul Di Filippon A Year in a Linear City ja Alastair Reynoldsin Diamond Dogs, vain muutamia mainitakseni.
Tähtivaeltajan sivuilla jonkin verran huomiota osakseen saanut amerikkalainen Jay Lake on tullut tunnetuksi erityisesti novellikirjailijana. Muutaman viime vuoden aikana hän on kirjaillut myös pidempää proosaa, kuten Tähtivaeltaja 4/08:ssa esitellyn Mainspring-romaanin.
PS Publishingin vuonna 2010 julkaisema The Baby Killers -pienoisromaani on miellyttävän omintakeinen ja jopa yllättävän rapsakka teos. Itse asiassa kirja on helkkarin väkivaltainen höyrypunk-kertomus vaihtoehtoisesta Philadelphiasta, joka on mahtavan brittiläisen imperiumin keskus uudella mantereella.
Kirjan nimessäkin esiintyvät tappajavauvat esitellään heti tarinan alussa. Kieroutunut tohtori Scholes rakentaa itselleen poliisiarmeijaa yhdistelemällä oikeita vauvoja ja niiden osia erilaisiin pneumaattisiin laitteistoihin. Jotta groteskin kertomuksen muu henkilögalleria ei jäisi liian kauas nimellisistä päähenkilöistään, Lake heittää mukaan viemäreissä asustavan herrasmieshirviön, vampyyrin, neitsytnoidan sekä salaperäisen ranskalaisen vakoojan nimeltään La Pétomane.
The Baby Killers on toki symbolinen tarina ihmisen syntiin lankeamisesta, mutta se on myös hauskasti kirjoitettu, vauhdikas seikkailukertomus täynnä pseudo-viktoriaanisia elementtejä. Kaiken yllä leijuu kuitenkin sen verran kaoottinen kakofonia, että yhtään pidempänä teksti luhistuisi omaan mahdottomuuteensa. Laken hullunkuriset ideat ja äärimmilleen vedetyt henkilöhahmot ovat pienoisromaanin kokoisena pakkauksena ainoassa oikeassa muodossaan.
JUKKA HALMEEN KUTZPAH JATKUU TÄHTIVAELTAJA 3/11:sta.
Mukana mm. David Molesin Seven Cities of Gold, Lavie Tidharin Cloud Permutations, Darrell Schweitzerin Living With the Dead ja Mary Gentlen Under the Penitence.