Jadesoturi
Vuosien työn jälkeen ensimmäinen suomalainen wuxia-elokuva on vihdoin valmistunut. Ohjaaja Antti-Jussi Annilan unelmaprojekti kulkee niin historiallisessa Kiinassa kuin satumaisesti kuvatussa nyky-Suomessakin ja sovittaa surutta yhteen Kalevalan Sammon salaisuutta ja itämaisia sankaritaruja.
Kaikki saa alkunsa suosta löytyvästä muinaisesta rautalippaasta, jonka teknologia on huimasti aikaansa edellä. Esineen salaisuuksia selvittää osto- ja myyntiliikettä pitävä, Kalevalan mytologioihin perehtynyt pariskunta (miehenä mainio Markku Peltola). Aivan sattumalta selviää, että rasialla on outo yhteys suokämppään eristäytyneeseen nuoreen Kai-seppään (epätasainen Tommi Eronen). Kai kituu eksistentiaalisessa kriisissä, koska tyttöystävä on juuri jättänyt hänet.
Kain kohtalo kytkeytyy myös tuhansia vuosia aiemmin Kiinassa
vaikuttaneen Sintain elämään. Tämän soturin pyhänä tehtävänä oli
päihittää Loviattaren viimeinen vesa, joka muuten olisi avannut portin
Helvettiin. Ihastus kyläpäällikön omapäiseen tyttäreen (Zhang Jingchu)
pisti miehen pään kuitenkin sekaisin, eikä lopullista ratkaisua
dilemmaan ollut heti kohta luvassa.
Perinteisten wuxia-leffojen tyyliin Jadesoturi liikkuu rakkauden,
velvollisuuden, sielunkierron, melodraamaan, tragedian, fantasian ja
patetian ristiaallokossa - suomalaiskansallisella melankolialla ja
luuserimentaliteetilla täydennettynä. Valitettavasti kokonaisuus ei
toimi.
Jadesoturi sinkoilee ajasta ja paikasta toiseen epätoivon vimmalla,
muttei missään vaiheessa onnistu rakentamaan tarinallisia jännitteitä.
Kolmea tai neljää toiminnallisempaa visualisointia lukuunottamatta
ilmaisu on jäykkää patsastelua. Puhuvat päät laukovat kliseisiä
repliikkejä ja intoutuvat kökköihin monologeihin, joissa selostetaan
kaiken taustalla vaikuttavia lukuisia legendoja. Paperinmakuisen
tykityksen tulvassa tekijätiimiltä ovat unohtuneet niin elokuvallisen
kerronnan alkeet, oikein rytmitetyn käsikirjoituksen merkitys kuin
henkilöhahmojen kehittelykin.
Aina väliin filmi heittää kuitenkin kankaille näyttäviä kohtauksia,
jotka osoittavat, ettei tässä ihan soitellen ole sotaan lähdetty.
Näiltä osin vertailu jopa Hongkong-tuotantoihin on oikeutettu. Elokuva
on myös kiitettävän kunnianhimoinen tuulahdus kansainvälistä fantasiaa
perisuomalaisen arkirealismin vastapainoksi. Vaikka ensi askel on
hieman horjahteleva, on pää nyt avattu. Sopii vain toivoa, että tällä
tiellä jatketaan tulevaisuudessakin. Annilalle Jadesoturin parhaat
palat ovat joka tapauksessa kelpo käyntikortti suurempiin ympyröihin.
Toni Jerrman - 2 tähteä
LEFFA-ARVOSTELUT JATKUVAT TÄHTIVAELTAJA 3/06:ssa. Mukana mm. A Scanner
Darkly, Science of Sleep, Tideland, Fearless, My Super Ex, Renaissance,
Lady in the Water, Sheitan, Pianistin sivunkääntäjä, Art School
Confidential ja Monster House.