Norman Spinrad on aina ollut kirjallisen kentän kapinallinen. Mies, joka on rohkeasti ottanut kantaa arkoihin asioihin niin romaaneissaan kuin esseissäänkin. Asimov’s Science Fiction -lehden huhti-toukokuun numerossa 2005 hän nostaa jälleen kissan pöydälle, kun pohtii kärjekkäästi scifi-kustantamisen ja markkinoinnin nykytilaa. Heti aluksi hän rusikoi englantilaisella kielialueella lisääntyvää käytäntöä, jossa kriitikoille ei viitsitä lähettää arvostelukappaleita sf-teoksista - mikä tietysti johtaa siihen, ettei niistä myöskään kirjoiteta missään.
Tästä Spinrad pääsee toiseen huolestuttavaan trendiin, eli useiden
asemansa vakiinnuttaneiden scifi-nimien vaikeuksiin saada kirjojaan
ylipäätään julki. Erityisesti kirjallisesti ja älyllisesti
kunnianhimoinen sf tuntuu yhä useammin päätyvän pienkustantajien
talliin tai jäävän kokonaan julkaisematta - kun pokkarihyllyt samaan
aikaan täyttyvät sadannen polven Tolkien-klooneista ja elokuva- sekä
televisiosarjoihin pohjautuvista rumppahuteista. Tai sitten kirjat
markkinoidaan jonain muuna kuin science fictionina.
Onko
tieteiskirjallisuus siis ajautumassa samaan tilaan kuin missä kauhu on
kärvistellyt jo viimeiset kymmenen-viisitoista vuotta? Moni 1980-luvun
lopulla ja vielä 1990-luvun alussakin hulppeita määriä myynyt
kauhukirjailija on nyttemmin joutunut vaihtamaan genreä tai pistämään
uudet teoksensa ulos äärimmäisen rajoitettuina erikoispainoksina.
Esimerkinomaisesti voisi mainita vaikkapa brittiläisen Stephen
Gallagherin, jonka 1980-luvun lopun romaanit olivat bestsellereitä
ympäri maailman. Hänen uusin kirjansa, tämän syksyinen The Spirit Box
saapuu puolestaan käsiimme Subterranean Pressin julkaisuna, jonka
painos on kokonaista 750 kappaletta! Ja jotkut ex-myyntitykit joutuvat
tyytymään vielä tätäkin pienempiin levikkilukuihin.
Norman
Spinradilla on myös omakohtaisia kokemuksia uudesta
markkinatilanteesta. 1990-luvun alkupuolella hän kirjoitti lähes
tuhatsivuisen romaanin He Walked Among Us, jota hän on joissain
yhteyksissä kutsunut jopa uransa parhaaksi saavutukseksi. Kirja ei
kuitenkaan kelvannut yhdellekään isommalle amerikkalaiselle
kustantamolle, eikä Spinrad itse innostunut pienkustantamoiden
tarjoamista alle tuhannen kappaleen painoksista. Niinpä romaani onkin
saatavilla englanniksi ainoastaan tilausten perusteella printattavana
versiona.
Kohtelustaan suivaantuneena
Spinrad on sittemmin kirjoittanut vain viihteellisiä historiallisia
fantasioita, joilla pystyy hankkimaan edes jonkinlaisen elannon.
Siitäkin huolimatta, että hän pitää juuri science fictionia
antoisimpana ja tärkeimpänä kirjallisuudenlajina. ”Science fiction ei
ole pelkästään visionääristä kirjallisuutta, joka parhaimmillaan
ylittää sen yhteiskunnan rajat, jossa se on luotu. Se on myös
käänteentekevää kirjallisuutta, joka pystyy - niin kuin se on aina
toisinaan tehnyt - jopa edistämään noiden yhteiskuntien kehitystä.”
Mutta
entä itse He Walked Among Us -romaani? Vastaako se Spinradin esittämään
haasteeseen? Onko kyseessä hukattu mahdollisuus mullistaa maailmaa?
TONI
JERRMANIN KUTZPAH PÄÄSEE VAUHTIIN TÄHTIVAELTAJA 3/05:ssä. Mukana NORMAN
SPINRADIN ohessa STEVE AYLETT, STEPHEN BAXTER ja ROBERT REED.