Seitsemän ulottuvuuden kauhu, skottilainen merirosvokapteeni Hal Duncan on 2000-luvun kohutuin ja kehutuin kirjailijatulokas. Miehen Vellum/Ink-teoskokonaisuus on ehditty jo nostaa klassikon asemaan. Mestarillisen romaanin ensiosan suomennoksen myötä Tähtivaeltajalle tarjoutui tilaisuus kaivella numerossa 3/07 laajasti esitellyn kirjailijan aivoja uudemman kerran. Anna palaa, Hal!
Samuel R. Delany
Suurin innoittajani monellakin tavoin. Hänen tarinansa räjäyttivät tajuntani, kun olin nuori.
Tutustuin ensi kertaa scifiin 1980-luvulla julkaistun klassikkokirjasarjan kautta. Mukana olivat myös Delanyn Babel-17 ja Nova, jotka saivat minut aivan täpinöihin. Mielettömän hienoa tekstiä. Erityisesti Nova on nerokas. Se on loistava avaruusooppera, ja se tapa käyttää kieltä, wau! Nämä kirjat osoittivat minulle, mihin kaikkeen science fiction voi taipua. Ja Delanyn Dhalgren vielä enemmän. Helvetti soikoon, jotain tuollaistakin voi tehdä romaanissa!
Toisaalta myös se, että olen homoseksuaali, vaikutti asiaan. Eläminen Margaret Thatcherin rautasaappaan alla 1980-luvun skottilaisessa pikkukaupungissa ei ollut herkkua. Kaikki ne homofobiset uudet lait saivat minut tuntemaan, ettei minulla ollut mitään sijaa tässä yhteiskunnassa. Ja sitten tutustuin Delanyn tuotantoon.
Hänen Driftglass-novellikokoelmansa alkaa runolla jotenkin näin: "Was Sodom destroyed? Aye, and Gomorrah to six miles around it. -- O my city! What city can I found? Where now must I go to make a home?" Science fiction ja fantasia ovat olleet minulle tuo uusi koti. Paikka, jossa minullekin on tilaa. Ja Delany on kirjailija, joka näytti sinne tien.
Kirjoitan nykyisin kolumneja BSC Review -verkkolehteen, ja palstani nimi on Notes from New Sodom. Nimi tulee Driftglassista julkaistusta Kyllä, ja Gomorra -novellista (TV 1/95). New Sodom on metaforani uudelle liberaalille boheemikulttuurille, johon myös scifi ja fantasia kuuluvat.
Helvetti
Jess! Helvetti on tietysti paikkana pelkkää mielikuvituksen tuotetta. Olen sataprosenttinen ateisti, enkä usko minkäänlaiseen kuolemanjälkeiseen elämään tai ikuiseen kadotukseen. Mutta sitäkin vahvemmin uskon helvettiin maan päällä. Helvettiin mielentilana. Ja tästä kertoo viimeisin romaanini Escape From Hell! Ja huomaa, että kirjan nimen lopussa tosiaankin on huutomerkki - se on äärimmäisen tärkeä yksityiskohta.
Kyseessä on herkkä ja kaunis kertomus palkkatappajasta, huorasta, homosta ja pultsarista sekä kaikkien aikojen mahtavimmasta vankilapaosta, paosta Helvetistä itsestään. Tarina sai alkunsa kapakkakeskustelusta, jossa pohdimme kaverini kanssa, millainen olisi maailman paras elokuva. Keksittyäni tuon perusidean romaani ryöpsähti mielestäni ulos.
Tarina on aika suoraviivainen, kuin joku John Carpenterin filmi. Kirjan leffaversion pääosiin olen ajatellut Samuel L. Jacksonia ja Laurence Fishburnea, jotka eivät ole vielä kertaakaan esiintyneet samassa elokuvassa. Kuvittele, kaksi maailman kovinta paskiaista yhdessä! Se olisi aivan saatanan äldeä.
Kirjan hahmoille Helvetti on mielentila. He ovat siellä, koska he luulevat kuuluvansa Helvettiin. Se on tavallaan heidän valitsemansa rangaistus synneistä, joita he uskovat tehneensä. Niin heidät on kasvatettu. Prostituoitu, koska hänellä ei ole omanarvontuntoa lapsuuden traumojen takia. Pultsari siksi, että hän teki toivottomuuttaan itsemurhan. Ja homo sen takia, että hän on asunut Amerikan keskilännessä, jossa hänelle on toitotettu, että homoseksuaalisuus on kuolemansynti.
Unohda mytologiat, helvetti on jokapäiväistä arkielämää tietyissä olosuhteissa. Tässä kirjan vakavampi pohjataso pähkinänkuoressa.
Minulla on romaanille jo kaksi jatko-osaakin mielessä. Niiden nimissä huutomerkit lisääntyvät yhdellä per kirja. Niinpä seuraava on nimeltään Assault! On Heaven! ja kolmas Battle! For the Planet! Of the Dead! Tiedän jo pääosin, mitä kakkosromaanissa tapahtuu. Siinä esiintyy mm. Jeesus, jonka roolin olen muovannut Vincent Galloa silmälläpitäen. Ja Jeesus on aivan saatanan vihainen, koska hänet naulittiin ristille ihan turhan päiten.
HAL DUNCANIN LAAJA HAASTATTELU JATKUU TÄHTIVAELTAJA 4/09:ssä. HAASTATTELIJANA TONI JERRMAN.